Tuesday, August 9, 2011

Mercun...ooo Mercun!

Setiap tahun, apabila menjelangnya Ramadhan dan Syawal, kita tidak terlepas daripada mendengar berita tentang bahana mercun terhadap mangsa-mangsanya. Acapkali sangat tragedi malang ini menimpa kanak-kanak yang begitu ghairah untuk bermain mercun dan mengubah suai mercun yang sedia ada atau membuat 'meriam' buatan sendiri.

Mangsa-mangsa yang bermain mercun ini, ada yang terputus jari, buta matanya, melecur disambar api, kudung kaki dan yang paling tragis ada yang sampai membawa maut. Tentu kita masih ingat lagi kejadian yang berlaku pada seorang kanak-kanak yang baru berusia 6 tahun di Terengganu sehingga membawa maut gara-gara bermain mercun buatan sendiri. Kanak-kanak malang ini tercampak dan melambung di celah-celah dahan pokok sehingga menyebabkan sebahagian kepalanya berkecai akibat letupan yang kuat. Sungguh tragis kejadian itu walaupun sudah setahun berlalu tetapi saya tidak dapat bayangkan bagaimana kanak-kanak yang sekecil itu boleh bermain mercun tanpa pengawasan orang dewasa di sekelilingnya?

Tahun ini ketika umat Islam baru hari ke-4 berpuasa, kita dikejutkan dengan berita mangsa pertama bahana mercun ini yang terjadi kepada seorang remaja 19 tahun di Kota Bharu sehingga terputus 3 jari tangannya. Insiden demi insiden yang berlaku saban tahun, sedikit pun tidak memberikan kesedaran kepada kanak-kanak mahupun remaja untuk mengambil iktibar daripadanya.

Saya sendiri cukup hairan dengan sikap generasi sekarang yang begitu ghairah dan kreatif untuk mengubah suai mercun yang sedia ada walaupun mereka tahu akan bahaya yang akan menimpanya. Kalaulah golongan anak remaja ini cukup kreatif dalam bab reka cipta ini, 'kenapakah mereka tidak mahu melakukan aktiviti reka cipta ini secara yang lebih teratur/profesional melalui Kelab Reka Cipta di sekolah ataupun Kelab Rakan Muda supaya kekreatifan mereka ini dapat dimanfaatkan? Reka cipta ini bukanlah dalam reka cipta bahan letupan. Bahaya...!

Ikutlah seperti Sdra. Zulkifli Harun yang pernah mendapat jolokan sebagai Mac Gyver Malaysia yang begitu berminat dalam hal-hal reka cipta sehingga setiap ciptaan beliau dapat memberikan manfaat kepada orang lain. Semangat reka cipta yang beginilah yang kita perlukan!

Sebagaimana yang umum mengetahui, permainan mercun ini sememangnya merupakan kelaziman dalam kalangan masyarakat Cina apabila menyambut Tahun Baru Cina tetapi yang peleknya, kita jarang-jarang sangat mendengar kalangan kanak-kanak dan remaja Cina yang terputus jari atau apa-apa yang lain ketika bermain mercun! Pada pemerhatian saya agaknya, kanak-kanak dan remaja Cina tidak kreatif mengubah suai mercun yang dibeli sebab itu mereka selamat berbanding kanak-kanak dan remaja Melayu yang "terlebih kreatif tidak bertempat" sehingga akhirnya membawa musibah kepada diri mereka sendiri. Dalam bahasa yang paling mudah, mereka ini tidak pernah serik-serik bermain mercun walaupun mereka tahu ada bahaya yang sedang menanti mereka.

Menutup catatan saya kali ini, dalam kita bergembira menanti Hari Lebaran yang bakal menjelang, hargailah anugerah Allah kepada kita kerana sesungguhnya anugerah daripada-Nya tiada nilai galang gantinya dengan yang lain. Salam.

No comments:

Post a Comment