Wednesday, August 10, 2011

Bangga Menjadi Anak Malaysia.

Menelusuri berita-berita seminggu ini, saya seolah-olah kehilangan kata-kata apabila terpandang gambar seorang bayi perempuan Somalia yang berusia 6 bulan terlentang kurus keding sehingga kelihatan tulang kerangkanya ekoran kekurangan zat makanan dan menghadapi penyakit hydrocephalus. Gambar kedua pula memaparkan seorang kanak-kanak yang sedang menadah bekas mengisikan makanan di kem pelarian dan di sekitarnya dikerumuni lalat yang banyak. Itulah senario yang berlaku di Somalia sekarang yang sedang melalui krisis kemanusiaan yang paling dahsyat akibat kemarau terburuk dalam tempoh 60 tahun - sungguh menginsafkan sesiapa sahaja yang melihatnya!

Sesungguhnya, kita berasa cukup bersyukur dan bertuah tinggal di bumi Malaysia yang penuh dengan kemakmuran dan kemewahan yang pelbagai. Malah, kalau di Somalia, ramai yang mati sebab kekurangan zat makanan, kebuluran dan penyakit tetapi di Malaysia, sebaliknya pula yang menjadi penyebabnya.

Kematian utama di Malaysia berlaku oleh sebab terlalu banyak makan, nak tunjuk hebat di jalan raya dan tak kurang yang terlibat dalam penagihan/pengedaran dadah. Itulah antara dua dunia yang berbeza, antara kaya dengan miskin, antara keamanan dengan kekacauan dan antara kestabilan dengan kerapuhan. Renung-renungkanlah...

Ketika catatan ini ditulis, satu lagi rusuhan berlaku di kota London yang hanya bermula dengan satu protes kecil secara aman di pinggir kota London di Tottenham yang akhirnya bertukar menjadi rusuhan besar dan merebak ke tiga bandaraya utama iaitu Birmingham, Bristol dan Liverpool.

Kota London yang merupakan sebagai salah satu destinasi pelancongan yang cukup menarik dengan sekelip mata telah berubah wajah menjadi destinasi yang cukup menakutkan! Harta benda dirosakkan, kehidupan mula terasa terancam apabila banyak bangunan termasuk rumah dan kenderaan awam dan polis dibakar. Hal ini dapat dilihat dalam mana-mana saluran media yang memaparkannya.

Senario ini menyedarkan saya dari lamunan yang panjang...Alangkah... indahnya hidup di bumi Malaysia yang tercinta, walau dalam kepelbagaian yang rencam... kita masih dapat menghirup udara kedamaian yang penuh keharmonian. Kita masih berasa aman untuk melakukan apa-apa sahaja aktiviti dalam kehidupan seharian kita tanpa ada rasa ketakutan dan kebimbangan .

Tambahan pula, dalam bulan Ramadhan, kewujudan Bazar Ramadhan ini seolah-olah bagai Pesta Makanan yang kita tak terlayan untuk membelinya. Begitu juga di pusat membeli-belah, kita bebas berbelanja sebagai persiapan untuk menyambut Hari Lebaran atau melakukan apa-apa sahaja yang ingin kita lakukan selagi kita tidak mengganggu ketenteraman awam!

Lihatlah... betapa aman dan makmurnya bumi Malaysia. Janganlah keamanan ini di ganggu gugat setelah 54 tahun kita bersama memilikinya, kita bersama membangunkannya dan kita bersama menikmati kecemerlangannya. Malaysia yang satu ini harus kita jaga, harus kita pertahankan kerana di sinilah tanah tumpah darah kita, tempat kita dibesarkan dan mengisikan erti kemerdekaan.

Menutup catatan, Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-54 pada 31 Ogos 2011 dan sesungguhnya, nikmat paling besar yang harus kita jaga adalah apabila kebahgiaan dan keharmonian itu bersebati sebagai suatu milik bersama. Jangan kita sia-siakan erti kebahgiaan dan keharmonian itu kerana sekali terleka, kelak deritanya akan ditanggung sepanjang hayat. Salam.

No comments:

Post a Comment