Saturday, August 13, 2011

Kenapa Cinta Putih?

Kalaulah masa ini boleh diputarkan kembali, aku ingin sekali menelusuri zaman-zaman belajarku di kampus suatu ketika dulu...sungguh menyeronokkan! Apa tidaknya, pada ketika itu, tidak banyak tanggungjawab yang perlu dipikul sebagai pelajar. Awal pagi pergi ke kuliah ( itupun kalau ada kelas pada waktu pagi ),menghadiri kelas tutorial, library, buat assignment, discussion group dan selebihnya bergerak aktif dalam persatuan-persatuan di kampus, sama ada pada peringkat fakulti mahupun pada peringkat kolej kediaman. Itu sahaja tanggungjawabya!

Masa selebihnya yang lain, buatlah aktiviti-aktiviti syok sendiri! Oleh sebab kampungku jauh , nun di utara dan aku belajar di Selangor, keperluan untuk balik ke kampung pada setiap hujung minggu jarang-jarang dapat kulakukan. Al maklum...belajar pun hanya dapat Dermasiswa JPA saja. Jadi pada setiap hujung minggu, selain turun ke bandar untuk membeli barang-barang keperluan diri, masa selebihnya aku lebih gemar melayan diri dengan membaca, menulis, riuh rendah dengan teman-teman dan mendengar radio. Itulah hobiku apabila adanya masa terluang...

Di samping mendengar lagu-lagu daripada penyanyi tempatan, lagu-lagu Inggeris, aku juga suka mendengar lagu-lagu daripada penyanyi tanah seberang seperti Broery, Bob Tutopoly, Tetty Kardy, Endang S.Taurina, Grace Simon, DLlloyd dan lain-lain.

Antara lagu yang paling kugemari pada waktu itu, lagu Cinta Putih nyanyian Grace Simon. Sebenarnya, lagu ini juga turut dinyanyikan oleh Titiek Puspa. Kedua-dua penyanyi ini mempunyai gaya tersendiri apabila menyanyikan lagu ini. Tak tahu kenapa...aku seolah-olah 'jatuh cinta' apabila mendengar bait-bait liriknya yang sungguh syahdu, puitis, terlalu luhur dan kelihatan begitu murni erti cinta putih itu! Tak percaya... cuba lihat lirik pada perenggan pertama lagu ini:

bayu pun semilir puspa pun mewangi kerana dikau
bulan senyum ayu suria keemasan kerana dikau
samudera menggelegar gelombang berkejar kerana dikau
simfoni yang terindah..
terciptalah sudah kerana dikau

Inilah antara bait lirik yang terdapat dalam lagu Cinta Putih, suatu kisah cinta yang cukup tulus, ikhlas dan murni!

Kini, untuk kesekian kalinya dalam melewati perjalanan masa yang semakin jauh, cinta putih masih tetap segar dan bersemi dalam ingatan, lalu kuabadikan cinta putih ini dalam dunia penulisanku sebagai lambang kemurnian, ketulusan dan kesyukuran yang maha agung buat-Nya yang memberikanku kekuatan mencari ilham untuk berkarya semoga tintaku ini tidak terus berhenti di sini saja.

Menutup catatan, ilham yang datang dan pergi ibarat pelangi petang yang singgah sebentar mewarnai rona-rona kehidupan insan yang penuh dengan teka teki. Salam.

1 comment:

  1. Oooo macam tu sejarahnya...:)

    Lepak sambil bersantai di NazZue.com

    ReplyDelete