Thursday, August 25, 2011

Pasrah.

Kehilangan insan yang disayangi 'dijemput' Ilahi merupakan hakikat yang amat sukar dihadapi oleh sesiapa sahaja, apatah lagi pemergian itu melibatkan insan-insan tersayang dalam kehidupan kita, lebih-lebih lagi pada bulan yang mulia seperti sekarang ini. Lewat kebelakangan ini, kita seringkali didedahkan dengan berita-berita kematian yang begitu menyayat hati melalui media cetak mahupun media elektronik.

Antara contoh yang dapat kita lihat adalah seperti kematian 2 beradik yang menunggang basikal ketika pulang dari sekolah yang berlaku di Kota Bharu, Kelantan, kematian 3 beradik yang dipercayai ditolak oleh bapa sendiri di kolam takungan yang berlaku di Kluang, Johor, kisah 7 kematian yang berlaku dalam tragedi tanah runtuh di Perkampungan Orang Asli Sungai Rui, Cameron Highlands dan lain-lain merupakan antara secebis kisah duka lara buat keluarga-keluarga yang terlibat.

Sebagai isteri dan ibu, saya dapat memahami dan merasai erti kesedihan, kesunyian dan rasa kekosongan yang dialami oleh keluarga-keluarga yang ditimpa musibah tersebut, khususnya pada ibu kanak-kanak terbabit. Tambahan pula, pemergian itu bukannya seorang, tetapi lebih daripada satu, sudah tentu kepedihan yang dialami terlalu amat parah!

Saya pernah kehilangan ibu pada 27 Oktober 2006 bersamaan 4 Syawal 1427, sehingga kini saya masih merasai kekosongan itu pada setiap kali menjelangnya hari lebaran. Riuh rendah suara ibu mengarahkan kami, adik beradik membuat persediaan Aidilfitri sudah tidak ada lagi. Suasana raya dirasai benar-benar hambar dan tidak bermaya... Inikan pula keluarga-keluarga yang kehilangan 2-3 anak sekaligus, bayangkan...

Hari Raya sudah tidak membawa apa-apa makna lagi, kehidupan serasanya kosong tetapi sebagai insan yang beriman, kita tidak boleh menolak takdir, segalanya sudah ditetapkan oleh Allah, mungkin ada hikmah di sebaliknya yang perlu kita sandarkan pada-Nya. Jangan ikut kata hati, pesan orang tua ikut hati mati, ikut rasa binasa. Hidup perlu diteruskan... yang pergi kita titipkan doa restu semoga rohnya ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman. Amiinn... dan kita yang tinggal, mesti meneruskan kembara hidup dengan hati yang tabah, cekal dan memohon keredhaan daripada-Nya.

Mengakhiri catatan, buat keluarga yang ditimpa dengan pelbagai musibah, haruslah mempunyai kekuatan jiwa dan ingatlah setiap perkara yang berlaku adalah di bawah ketentuan-Nya, semoga kalian tabah menghadapi ujian pahit getir ini kerana sesungguhnya kesabaran itu merupakan kunci kebahgiaan pada hari kemudian. Salam.



No comments:

Post a Comment