Friday, August 5, 2011

Ramadhan...ooo Ramadhan

Hari ini dah masuk hari yang ke-5 umat Islam berpuasa. Mana-mana tempat kita pergi pun, Pasar Ramadhan (PARAM) tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Dalam punya banyak juadah yang dijual tu, kadang-kadang kita tak tahu nak beli apa? Banyak sangat pilihan pun susah, tak ada pilihan pun susah. Cerewet sungguh...

Dalam berjalan-jalan mencari pilihan juadah yang terasa berkenan nak makan, kadang-kadang terasa gelihati pun ada juga. Mana taknya, dalam kita pun sibuk membeli, rakan-rakan kita daripada keturunan India dan Cina pun sibuk membuat pilihan. Sama naik dengan orang Melayu yang kalut membeli mengejar waktu berbuka! Al maklum, lepas pulang dari ofis terus ke PARAM, kemudian baru nak pulang ke rumah.

Patutlah member kat ofis bagitau ( khususnya yang non Malay), mereka paling seronok apabila tibanya bulan Ramadhan sebab bermacam kuih-muih, lauk-pauk dan minuman yang tak pernah jumpa pada bulan tidak puasa boleh jumpa pada bulan puasa! Rupa-rupanya bulan Ramadhan ni bukan dinantikan oleh umat Islam sahaja tetapi juga oleh rakan-rakan kita yang lain. Syukurlah..

Apa-apa pun, dalam kita sibuk membeli juadah itu ini, janganlah sampai ke tahap membazir. Ingat pesanan ustaz-ustaz kita, membazir sahabat syaitan! Akhir kalam, saya mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa dengan penuh keinsafan dan ingatlah kesederhanaan itu membawa keberkatan!

No comments:

Post a Comment