Friday, August 19, 2011

Hebatnya Hawa...

Hari ini masuk hari ke-19 umat Islam berpuasa. Hal ini bermakna, tidak sampai 2 minggu lagi kita akan sama-sama merayakan Hari Lebaran yang bakal menjelang. Ke mana-mana saja kita pergi, khususnya di pusat membeli-belah, suasana hari raya sudah benar-benar terasa. Dengan promosi Jualan Murah, Jualan Istimewa, 'Best Buy' dan macam-macam nama lagi, menjadikan seluruh warga kota dan desa mengambil kesempatan untuk melakukan aktiviti membeli-belah ini baik untuk diri sendiri, anak-anak, suami isteri, ibu bapa hatta untuk yang tersayang juga! Suasana sungguh meriah...

Bagi kaum Hawa juga demikian. Malah hari raya tidak akan berseri tanpa penglibatan mereka. Merekalah orang yang paling sibuk baik dalam hal masak memasak, kemas mengemas, hias menghias dan 1001 macam aktiviti yang berkaitan dengan persiapan hari raya.

Memang tak salah lagi kalau nak digelar kaum Hawa ini sebagai 'superwoman'. Bayangkan dari pukul 4.30 pagi sudah bangun untuk menyiapkan juadah sahur, kemudian terus tidak tidak tidur lagi untuk menguruskan hal anak-anak ke sekolah dan diri sendiri untuk pergi bekerja.

Di pejabat 8.00 - 5.00 petang waktu bekerja. Balik pejabat tergesa-gesa pula untuk menyediakan juadah berbuka. Kalau tak terdaya, boleh beli saja di PARAM tetapi di PARAM pun kadang-kadang masalah juga. Apabila lambat tiba, parking pun jauh, kena menapak lagi untuk membeli apa-apa yang diingini. Selepas waktu berbuka, tergesa-gesa pula nak bersiap ke surau/masjid untuk mengerjakan solat sunat Tarawih (itupun kepada yang rajin nak berjemaah, kalau tidak buat di rumah saja ). Maklum Ramadhan setahun sekali, semua orang ingin mengejar pahala yang tak terhitung banyaknya.

Terdapat juga kaum Hawa yang masih rajin dan bertenaga untuk membuat kueh raya pada waktu malam. Saya cukup kagum dengan mereka yang mampu berbuat demikian. Saya masih ingat masa saya "muda-muda" dulu, saya juga suka membuat kueh raya pada waktu malam, tetapi kini tidak lagi apabila penyakit "malas" sudah mula menguasai diri.

Pendek kata, tugas kaum Hawa tak pernah habis, lepas satu, satu yang lain pula muncul. Agaknya, rehat kaum Hawa hanya apabila mereka masuk tidur sahaja, selagi belum tidur, ada-ada saja kerja yang perlu diberesi.

Tidak ramai kaum Adam yang mampu melakukan tugas sampai sebegitu rupa, walaupun saya tidak dapat nafikan memang ada kaum Adam kini yang membantu isterinya. Kadang-kadang terfikir di benak saya, di mana datangnya segala kudrat yang ada pada kaum Hawa ini? Tak terjangkau dik fikiran untuk memikirkannya! Hanya yang dapat saya katakan mungkin atas nilai kasih sayang kaum isteri pada suami dan anak-anak tercinta sehingga mereka tidak memikirkan erti keletihan, yang pasti mereka berasa puas untuk insan-insan tersayang yang hadir dalam hidup mereka!

Menutup catatan, hargailah nilai seorang ibu, seorang isteri kerana ia ibarat sinar mentari yang tidak pernah hilang, senantiasa bercahaya, panas dan membakar dalam membawa sinar kebahgiaan untuk seisi keluarga. Salam.

1 comment: