Wednesday, November 30, 2011

Ulang Tahun Perkahwinan.

Hari ini hari paling istimewa bagiku kerana pada hari ini merupakan hari ulang tahun perkahwinan kami yang ke-26. Kalaulah masa ini dapat diputarkan kembali, masih terbayang-bayang di ruang mata tanggal 1 Disember 1985 - tarikh kami diijabkabulkan sebagai suami isteri. Mulai saat dan detik itu, bermulalah kehidupan baru kami berdua setelah melewati musim-musim cinta pada zaman persekolahan, universiti dan alam kerjaya - tujuh tahun lamanya sehingga kami mengambil keputusan untuk mencari titik nokhtahnya pada tarikh tersebut!

Dalam melewati kembara 26 tahun hidup bersama, kami dikurniai dua putera yang kini sudah menjangkau usia remaja. Sesungguhnya, sepanjang perkongsian hidup antara kami anak beranak ini, banyak momen indah yang terukir dalam kehidupan kami biarpun kami juga tidak sunyi daripada melalui momen-momen duka seperti orang lain jua.

Terkenang kembali, saat-saat melahirkan anak sulungku, banyak yang kami perlu pelajari walaupun pada masa itu arwah ibu dan abah masih ada tetapi seboleh yang mungkin, kami tidak mahu menyusahkan mereka. Biarlah segala-galanya kami yang uruskan sendiri sehingga lahirlah putera kami yang kedua pula pada tahun 1990.

Kini, setelah 26 tahun berlalu, sebagai isteri dan ibu , aku bersyukur atas segala nikmat yang kuperoleh selama ini. Aku berbangga dengan pencapaian akademik yang diperoleh kedua-dua puteraku ini. Begitu juga dengan pencapaian diriku sebagai pendidik anak bangsa di menara gading ini. Sesungguhnya, aku amat menyayangi karier dan anak didikku semoga mereka menjadi insan yang cemerlang di dunia dan di akhirat. Semoga Allah merahmati setiap perjalanan kehidupan kami dan anak-anak di dunia dan di akhirat dengan penuh keberkatan-Nya.

Buat suamiku...musim-musim bunga cinta yang kita lalui bersama, biarlah ia terus segar, berkembang mekar, mewangi buat selamanya. Sesungguhnya, tiada nikmat yang paling indah dan bahagia dalam hidup ini selain kita memohon dikurniai dengan nikmat kesihatan, rezeki, umur yang bermanfaat dan amal ibadat yang mendapat keredhaan-Nya. Amiinn...

Menutup catatan, kesabaran, ketabahan dan keikhlasan menjadi benteng kesetiaan dalam hati setiap isteri ketika menjalani kehidupan suka duka bersama suaminya kerana cinta itu perlu disemai, dibajai dan disirami, ibarat sekuntum mawar yang sedang menguntum wangi sepanjang masa. Salam.

2 comments:

  1. misteri cinta

    p/s :jgn lupa menonton ombak rindu =)

    ReplyDelete
  2. Nantikan 'misteri cinta' pada episod seterusnya...

    ReplyDelete