Saturday, July 30, 2011

Salam Pembuka Bicara

Untuk kesekian kalinya, barulah impian saya untuk memiliki ruang menulis dalam arena blog terlaksana. Bukannya apa, kesibukan diri dalam tugas-tugas rutin baik dalam tugas hakiki mahupun tugas seorang suri menuntut masa yang terlalu lama untuk saya memulakan minat saya dalam bidang penulisan ini yang telah lama bercambah sejak saya di bangku sekolah lagi.

Penulisan saya ini banyak berdasarkan pengalaman saya sepanjang 26 tahun lebih dalam dunia pendidikan, soal kemasyarakatan yang menjadi sebahagian daripada rempah ratus kehidupan manusia yang saya lihat, dengar dan rasa. Di dalamnya nanti, akan ada nada suka duka, pahit getir yang mewarnai pelangi kehidupan manusia. Di samping itu, apa-apa sahaja perkara yang menarik perhatian saya akan turut saya coretkan di sini sebagai berkongsi pengalaman untuk mengecap dan mencari nikmat kebahgiaan di sebaliknya.

Penulisan saya ini lebih banyak bersifat santai dan bersahaja kerana pada pandangan saya, bahasa begini lebih dekat kepada pembaca yang ingin mengikuti blog saya. Meski terkadang, saya jua akan bermain dengan kata-kata berkias dan bermadah sebab kecintaan saya pada dunia sastera yang begitu mendalam, namun perkara yang tersirat dan tersurat akan tetap terungkap di dalamnya bagi mengajak pembaca untuk merenung, menilai, berfikir dan bermuhasabah dalam mematangkan diri sendiri dan sesiapa sahaja yang sudi berkongsi rasa dan pendapat bersama saya.

Sampai jumpa lagi, mutiara kata untuk yang pertama ini, "hidup suatu perjalanan... berhati-hatilah supaya kita tidak tergelincir kerananya!

4 comments: